tisdag 30 juni 2009

Hare


Jag börjar detta inlägg med att skriva lite om ett av Sveriges vanligaste däggdjur, nämligen haren.
Många har säkert ställt sig frågan, varför är harar så rädda? Ingen vet nog säkert. Vi tar det förgivet. Oftast hinner vi inte upptäcka haren innan han sprungit iväg till ett snår i närheten för att ligga och trycka i ett par timmar och garantera sin säkerhet..

Ni kanske tror att jag nu skulle komma med en bra teori om varför harar är rädda. Så är tyvärr inte fallet, jag har ännu mer obesvarade frågor kring haren och dess nervösa liv.

Varför dör inte haren i hjärtattack så fort den ser en människa?

Jag tror vi kan dra en gemensam slutsats kring harens beteénde. Fruktansvärt svaga nerver. Starkt hjärta.
Denna fakta har jag baserat på harar från Kållered, som ju bor lite "offside" och inte bör vara så fruktansvärt rädda, kan man tycka.

Nu ställer jag mig frågan; Varför finns det harar som bor inne i själva stan? HUR FAN ÖVERLEVER DEM?
Tänk bara;
-Shit jag ser en människa där borta, måste gömma mig. FAN det finns ingen buske. jag är på avényn..
Vart tar haren vägen där han kan få lugn och ro?
Det måste vara något som driver hararna till att bosätta sig inne i Göteborg. Blir de kanske mobbade av lanthararna, eller vet de inte hur man tar sig ur stan?

Även om vi nu ej kan få ett konkret svar på varför harar är så rädda, eller varför de väljer att bosätta sig i centrala stan. Så kan vi dra slutsatsen att det ÄR ett helvete att vara hare, inte en lugn sekund. Ingen vila. För ser man en människa eller liknande så blir det till att lägga benen på ryggen och löpa ett par kilometer och trycka i en lämplig buske i väntan på nästa människa, då man får springa ett par kilometer igen och upprepa samma procedur igen.

Fundera gärna och skriv en kommentar om eran teori, så vi kan få ett slut på denna fråga.

4 kommentarer:

sandra sa...

martin du måste börja jobba snart. du har alldeles för mycker tid att tänka på konstiga saker!

Puss syrran

MartinI sa...

haha.. jag tänker på mkt..

Elisabeth sa...

Haren är ett flyktdjur och måste alltid vara på sin vakt. Hästar har samma beteende men inte lika många fiender och därför inte lika rädda.

Hälsningar din naturkunskapslärare...

MartinI sa...

Nämen Elisabeth... Jag hade ju trots allt MVG i natur och bör därför kunna detta ju.

Tycker dock fortfarande synd om harar som bor i stan. Kan inte vara mycket slappande på dom inte!